Home / Genel / HOCA AHMET YESEVİ (d1093 Sayram – ö. 1166)

HOCA AHMET YESEVİ (d1093 Sayram – ö. 1166)


Ahmet Yesevi’nin yaşadığı yer olarak nam salmış olan bu şehir, Kazakistan’ın diğer yerleşim bölgeleriyle kıyaslandığında fazla büyük olmayan bir yerleşim bölgesidir. 2005 sayımlarına göre nüfusu 95 bindir. Nüfüsün önemli bir bölümünü bağımsızlıktan sonra civar köylerden gelen insanlar oluşturmaktadır. Şehirde başta Kazaklar olmak üzere, Özbekler ve Ahıska Türkleri yaşamaktadır. halkın geliri kısmen hayvancılığa ve tarıma kısmen de Üniversiteye dayanmaktadır. Sovyet zamanında planı çizilmiş olan şehirde caddeler ve sokaklar daha düzgün ve orantılıdır, ancak ihmal nedniyle çoğu asfaltısz veya kötü asfaltlıdır.Özellikle yazın su problemi yaşandığı için yeşilliği azdır. Bu nedenle yazları rüzgarın da atkisiyle toz fırtınaları oluşmakta, halk bazen sokağa çıkamamaktadır. Şehirde yerleşim tarzı genel olarak müstakil şekildedir,yüksek bina diyebileceğimiz beş kat ve üstü apartman sayısı bir elin parmaklarını geçmez. Şehirdeki en görkemli yapı Yesevi’nin külliyesidir, yöre halkı bu külliyeye “kesene” demektedir. Boyu otuz metre civarında olan bu yapının içerisinde – orijinalinin İngilterede olduğu söylenen – yeni evlenen veya dileğinin kabul olunmasını isteyen kimselerin içine madeni veya kâğıt para attığı iki metre büyüklüğünde bir tas vardır, açıkçası bu büyük tastan başkada türbenin içerisinde kayda değer bir şey yoktur.

Şehrin ve genel olarak da içinde bulunduğu Çimkent eyaletinin iklimi Özbekistan ile paralellik arz etmektedir, klasik bir karasal iklimin görüldüğü Türkistan şehrinde kışlar kuzeyde olduğu kadar sert geçmesede yazları sıcaklık ülke oralamasının üzerindedir.

Türkistan’da yaşayan birisinin heralde en fazla şikayetçi olduğu şey aniden başlayıp yine aniden kesilen şiddetli rüzgarlardır.Rüzgarın etkisiyle bazen ağaçların devrildiği de görülür.

Yerli halkın eğitim düzeyi fazla yüksek değildir, Sovyetler Birliği döneminde özel olarak eğitim ve sağlık, genel olarak da sosyal alanda en sona bırakılan bölgelerin başında gelmiştir.

Özellikle 1992 yılında temelleri atılan Ahmet Yesevi Kazak-Türk Üniverstesinin etkisiyle ve Kazakistan’ın gelişen ekonomisininde katkısıyla hem modernleşme hem de şehirleşme anlamında bir çıkış trendi içine girmiştir.

Hoca Ahmed Yesevi türbesi


View of the Mausoleum of Khoja Ahmed Yasawi in Turkestan, Kazakhstan.
Taraf Devlet Kazakistan
Türü Kültürel
Mausoleum of Khoja Ahmed Yasawi is located in Kazakhstan
Hoca türbesi yeri Kazakistan’da Yesevi Ahmed

Hoca Ahmed Yesevi Türbesi bir olup bitmemiş mozolole şehrinde Türkistan güney, Kazakistan . Yapı tarafından 1389 yılında hizmete başlamıştır Timur geniş, parçası olarak alan hüküm Moğol İmparatorluğu, ünlü küçük 12. yüzyıl Türbe bir değiştirmeyi Türk şair ve Sufi mistik, Hoca Ahmed Yesevi (1093 – 1166). Ancak inşaat 1405 yılında Timur’un ölümü ile durduruldu.

devlet rağmen onun eksik, mozole tüm korunmuş en iyi olan hayatta gibi biri Timur inşaatları . Kuruluşundan tarzı Timur mimari işaretli başında. deneysel mekan düzenlemeleri , mimari çözümler için yenilikçi tonoz ve kubbe yapımı ve süslemeleri kullanarak sırlı çini ötesinde yapılan imparatorluk ve, yayar yapı sanat için prototip bu özgün .

Dini yapı ve Asya Orta genelinde hacılara çizmek devam gelmiştir özetlemek Kazak ulusal kimlik . Bu bir olarak koruma altına alınmıştır ulusal anıt , süre UNESCO mirasının bir site olarak, ülkenin ilk tanıdı bir ilan bu Dünya Mirası 2003 yılında.

Yer

Türbe şehrin surları içinde   .

Hoca Ahmed Yesevi Türbesi Türkistan şehrinin günümüz bölümünde kuzey-doğu bulunmaktadır (  Hazret-i Türkistan), antik merkezi bir kervan bilinen ticaret önceki sonraki olarak Khazret ve olarak Yasin [ 8 ] Kazakistan güneyinde yer. Yapının tarihi bir çevresinin olduğunu içinde kale , artık arkeolojik sit alanı .

Türbe gibi diğer yapılar gibi   ortaçağ cami ve hamam alanı karakterize arkeolojik. 1970’lerin duvar kalenin için kuzeyinde bir yeniden bölüm, Hoca Ahmed Yesevi Türbesi ile gelen gelişmeler alanı ayıran tarihsel modern şehir.

Tarihçe: Hoca Ahmed Yesevi

Yeni mozole

Türbe, yaklaşık bir görüntü. 1879.

ve Yasin kasaba oldu sırasında ayrılan büyük ölçüde bir Khwarezmia işgali Moğol . 13. yüzyılda Fazla mesai, İslam dönüştürülür alanı ve torunları Moğollar yerleştiler. kasaba sonra kontrolü altına girdi Timur hanedanı 1360s içinde. Timur (Timur), hanedanın kurucusu dahil imparatorluğun diyarına genişletilmiş Mezopotamya , İran , ve tüm Maveraünnehir konuşlanmış sermaye ile Semerkand . yerel destek sağlamak için vatandaşlar, Timur. kült binaları ve kamu benimsenen politika inşa anıtsal bir Yasin yılında,’s kalır Yesevi eve türbe büyük bir inşaat onun dikkatini koymak teşvik İslam, zikir niyeti ile yönetim derhal alanları ve geliştirilmesi, onun yaymak.

Yeni Türbe 1389 yılında başlandı. Timur da dahil olmak üzere, kampanyalar onun ithal inşaat sırasında atık koydu o şehirlerden mozaik işçilerden- Şiraz ve taş masonlar ve sıva işçilerden- İsfahan . master inşaatçılar tarafından yönetiliyordu Hosein Shirazi dan Khwaja Persia . Bu yapı olduğunu bildrdi tasarımında kalan Timur kendisi o kubbe tanıttı deneysel mekan düzenlemeleri ve tonozlar, türleri. Bu yenilikler kentleri diğer dini yapıların daha sonra uygulanmalıdır. sol bitmemiş, ne zaman 1405 yılında ölen Timur oldu Ancak türbe.

Gerileme ve koruma

Ne zaman Moğol Empire geçti hemen topraklarının kontrolü, dağıldı Kazak Hanlığı adını, ardından Yasin yapılan Türkistan, 16. yüzyılda kendi başkentinde. (Türk aranan) “cetvel” için hanları Devlet göçebe kabileler içinde genç birleştirmeye Türkistan dini önemi ve güçlendirmek siyasi. Bu nedenle, merkezi olarak Hanlığı siyasi, Türkistan vardı alınan ülkelerin komşu misyonlar törenleri için yükseklik hanlarından ve taht için. Kazak soylular da sermaye ile ilgili konularda devlet önemli toplantı karar en çok tutulan onların. şehir, kültürler yerleşen göçebe ve yer üzerinde sınırının, merkezi zanaat gelişti olarak hanlık en büyük ticaret ve . tahkimatı, rol ticari bunu inşa etmek korumak edildi Türbe savunma duvarları etrafında yarım yüzyıl yapımı da dahil olmak üzere 19, şehir oldu önemli bir dönüm noktası olan merkez ve hac. yüzyıllarda başarılı, Türkistan ve tarihsel anıtlar sistem durumu Kazak fikri oldu bağlanır. Siyasi mücadeleler ve deniz yollarının lehine ticaret karadan da vardiya yakında nihayet bu kadar düşüş, daha önce şehir yol açtı aktarılır Rus İmparatorluğu 1864 yılında.

Hoca Ahmed Yesevi mozolesi kubbesi Orta Asya’da büyük.

Şehir terk edilmişti sonunda, yeni bir kent merkezi yeni bir kurulmuş, etrafında alan gelişmiş batı tren istasyonu . toprakları altına girdi Sovyet yönetimine yüzyılda 20. Yeni yönetim, site ve restorasyon çalışmaları koruma yapılmıştır yapısına rağmen manevi onlar sayılırım daha ziyade olarak bir mimari. Dolayısıyla, türbe. Yesevi ödemek saygı oldu geldi adanmışlar kapalı Yine de türbe tabanlı Hoca yerel geceleri yapıya izin gizlice girmek için hacı. 1922 yılında başlayarak, çeşitli komisyonlar yer aldı bina soruşturma teknik olarak. Düzenli bakım 2000-1993 tutulan varlık sonuncusu yer başında edildi ile, 1945 yılında başlayan restorasyonu kampanyalar dizi bir süre, 1938 yılında. korunması arasında son uygulanan adımlarla kil vakfın yedek yapısı vardı betonarme , kubbeler. üzerinde, su geçirmezlik duvarları, çatı tarihi dayalı fayans, tasarım yeni ve katmanlama ve konsolidasyon desen sürekli yerleştirdiğinizde bağımsızlığının elde Kazakistan’da koruma yapılmış çalışmalar var. Bina ve anıt ulusal korunan bir olan Kazakistan özellikleri Ulusal Listesi yer almaktadır. Site. Türbe ve bakım altında yönetiminin Azret-Sultan Devlet Tarih izleme, koruma ve Kültürel Rezerv Müzesi, görevli ile koruma, araştırma ve

Mimarlık

iç bölümleri giriş portalı, özellikle ve Ahmed Yesevi bitmemiş devletin Hoca Türbesi, . inşa anıt olarak tasarlanmış ve mimari izin için daha iyi bir inceleme nasıl yapı, planı dikdörtgen , 45,8 x 62,7 m (150,3 x 205,7 ft) ölçme olup 38,7 m (127,0 m) yüksek. Bu batı-kuzey-doğu güney odaklı dan.

Türbe Planı

için bina kullanılan malzeme primer ganch tuğla karışık ateşlenen- harç , alçı ve kil . Sauran bitki bulunan yapıldı ,) ft (4.9 m kil ulaşan derinliği 1.5 Katmanlar penetrasyon su önlemek, vakıf orijinal edildi kullanılan için. Bu eserler restorasyonu modern beton takviye edildi ile değiştirildi. için anıt mezar girişinde ana içine itibaren başlatmıştır güney doğu-, ziyaretçilere, üzerinden 18.2-m (59.7 x 59.7-ft) Ana Salon, bilinen x 18.2 Kazandyk (“bakır oda”). bölümü ile örtülüdür kubbe Orta Asya’daki tuğla mevcut e büyük de, çap m (59.7 ft) 18.2 ölçme. merkezinin de Kazandyk bir bir bronz kazan amaçlarla dini için kullanılır. ve Yesevi türbesi bina ve sonunda eksen merkezi üzerinde yer yer kuzeybatısında, ile lahit kubbe çift bir, bölümün sahip bulunan merkez tam olarak de. m (55.8 ft) 17,0 yivli çatı iç kubbe varlık yüksek kubbesi olan 28,0 ve dış m (91,9 ft) yüksek kubbe dış desenleri altın ile altıgen yeşil sırlı çini ile kaplı olduğu iç olarak bilinen, ile kaymaktaşı sarkıt bezenmiştir mukarnaslı. Ek oda bünyesinde, daha 35 toplam fazla , odalarda toplantı, olan açık mavi geometrik ve bitkisel süsler duvarları bir kütüphane ve bir cami, bir yemekhane,. tesi dış duvarları ile desenleri geometrik çini oluşturan cam kaplı olup Kufic süs türetilir epigrafik Suls ve Kur’an . İlk planları da iki ek çağrısında minareler , ama oldu 1405 yılında durdurulmuş inşaat bu zaman olmamıştı.

Geniş yapı düzenleme simetrik planı için mekansal radyal çalışan bir. Kesin yapılış yarattığı görsel denge ünlü olmak benimsenen olurdu binalar-biri oldu Timur bir özelliği estetik karakteristik Babür Mimarlık yapıları ve bahçeleri Hindistan, özellikle Humayunve Taj Mahal örneği Timur, torunları tarafından yaptırılan iki yapı.

Timur kubbelerin Tanınmış örnekler: idam bulunan türbesi teknik kubbe çift. dönemi kubbelerin dev yapılmış mümkün Timur kubbeye baz taraflı-bir kare, sekizgen veya 16 olan geçiş izin için braketi tarafından istihdam bir squinch veya köşe yarattı bir kubbe top. Nitekim, türbe ana kubbe Asya mevcut tuğla kubbe merkezinde büyük kalır.

İslam hat sanatı ve kullanım sırlı çini, mozaik, tuğla desenli, etkili olmuştur da. Gelişmeler çömlek fonksiyonları dekoratif çeşitli çini için kullanılan sırlı üretim kitle teknikleri izin için. dekorasyon için karo geliştirilen yöntemler arasında bulunmaktadır :

  • Banna’i tekniği: “duvarcı tekniği, deseni geometrik forma sırsız olanları içinde yer sırlı tuğla kaplama oluşur
  • Haftrangi : mix birlikte renkler izin olmadan aynı kiremit önce ateş renkli desenler üzerinde çok yaratılması izin tekniği
  • Fayans : Farklı renklerde sır kiremit sahip yüzey parçaları küçük bir monte yakından desenli düzenleme

KAYNAKÇA : VİKİ

Hoca Ahmet Yesevi türbesini 360 panoramik izlemek için adresi tıklayınız: http://www.world-heritage-tour.org/asia/central-asia/kazakhstan/khoja-ahmed-yasawi/southeast/sphere-flash.html

.

Şaban Durmuş, Ahmet Yesevi’nin görüşlerini ve düşüncelerini kitap haline getirmiştir.

DİVANI HİKMET;

Divan-ı Hikmet, Hoca Ahmed Yesevî (ö. 1166)’nin söylediği “hikmet” adlı şiirleri biraraya getiren Türk tasavvuf edebiyatının bilinen en eski örneklerini içeren kitap.
Türkistan’ın Ahmet Yesevi’nin (ölümü:1166) dile getirdiği “hikmet” adı verilen şiirlerini bir araya getiren şiir antolojisine verilen özel isimdir.
Türk edebiyatı tarihinde “Divan-ı Hikmet”in önemi İslamiyet’ten sonraki Türk edebiyatının daha önce yazılan Kutadgu Bilig’den sonraki bilinen en eski örneklerinden biri ve tasavvufi Türk edebiyatının ilk eseri oluşundan daha fazla Türk Dünyası’nda meydana getirdiği tesirlere dayanır.

.

Genel olarak dervişlik hakkında övgülerden bu dünyadan şikâyetten cennet ve cehennem tasvirlerinden, peygamberin hayatından ve mucizelerinden bahsedilir. Dinî ve ahlaki öğütler veren şiirlere de yer vermiştir. Hece ölçüsü olarak 4+3 ve 4+4+4 kullanılmıştır. Bu yapıtın ortaya çıkmasından bir süre sonra; İslamiyet göçebe Türk toplulukları arasında yayılmaya başlamıştır. Ahmet Yesevi’nin görüşleri Anadolu gizemciliğinin (tasavvuf) temelini oluşturur. Tasavvuf kültürünün temeli bu yapıttadır. Yunus Emre’nin, Hacı Bektaş Veli, Hacı Bayram Veli gibi mutasavvıfların düşüncelerinin kaynağı bu yapıttır.

Eserde Ahmet Yesevi’nin kurucusu olduğu Yesevilik tarikatına ait bilgiler, dervişlik üzerine övgüler, cennet-cehennem tasvirleri, İslam peygamberinin hayatı ve mucizeleri anlatılır.

Kitapta Allah aşkı Peygamber sevgisi işlenmiştir.

Hikmet: Hoş, hayırlı anlamlarına gelir.

Sade ve yalın bir dil kullanılmıştır.

Aruz ve hece ölçüsü bir arada kullanılmıştır.

Dörtlük ve beyitle yazılmıştır.

144 hikmet ve 1 münacaattan oluşur. (2009 yılında bulunan yeni hikmetlerle bilinen hikmet sayısı 217 olmuştur. Dr. Hayatı Bice tarafından hazırlanan 5. baskıda yeni hikmetler günümüz Türkçesi ile de yayınlanmıştır.)

Eser Karahanlı Türkçesinin Hakaniye lehçesiyle yazılmıştır.

İstifham (soru sorma) ve Tecahül-i Arif (bilip de bilmezlikten gelme) sanatları kullanılmıştır.

Ahmet Yesevi’nin hikmetlerinin birleşmesiyle oluşmuştur.

Ahmet Yesevi hikmetleri Karahanlı Türkçesiyle söylemiştir.

Hikmetler dini tasavvufi şiirlerdir.

63 yaşından sonra toprağın altında yaşamayı seçmiştir.

Allah’a yakın olma isteği vardır.

Şiirlerde ulusal ögeler (ölçü, nazım biçimi, yarım uyak) ile İslamlıktan gelme yabancı ögeler (din ve tasavvuf konuları, yabancı sözcükler) bir arada kullanılmıştır.

Eserin uyaklanışı abcd dddb eeeb şeklindedir. Dördüncü dizelerin birbiriyle uyaklı oluşu hatta zaman zaman aynen tekrarlanışı bu şiirlerin musiki ile okunmak için söylendiğini gösterir.

Eser 12. yy’a aittir.

Divan-ı Hikmet’i Ahmet Yesevi yazmamıştır. Ahmet Yesevi’nin kurduğu tarikattaki Şaban Durmuş, Ahmet Yesevi’nin görüşlerini ve düşüncelerini kitap haline getirmiştir.

Didaktik ve manzum bir eserdir.

Ahmet Yesevî 61 yaşından sonra bir yere kendini kapatmıştır ve Muhammed gibi 61 yaşında ölmek istemiştir ama 73 yaşında hayata veda etmiştir.

Türk edebiyatı tarihinde “Divan-ı Hikmet”in önemi İslamiyet’ten sonraki Türk edebiyatının daha önce yazılan Kutadgu Bilig’den sonraki bilinen en eski örneklerinden biri ve tasavvuf Türk edebiyatının ilk eseri oluşudur.

Lirik ve didaktik özellik gösterir.

.

DİVANI HİKMETİ OKUMAK İSTİYENLER BU ADRESİ TIKLAYINIZ:

Günümüz Türkçesi ile Divan-ı Hikmet’in tam metni

.http://www.divanihikmet.net/hikmet1.html

.

.

hakkında admin

Yeni Haber Oku

cezeri kilidi-iran

Şifreli kilidin tarihi ve robotik ile ilgili bilinen en eski yazılı kayıt, Cezeri’ye âittir – 1200.

. Şifreli kilit denince akla gelen tarih 1200 dür. el Cezeri isimli fizik insanı dünyanın ...

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

CAPTCHA (Şahıs Denetim Kodu) Resmi

*

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>